Accesul la informația juridică în România (III). Publicarea jurisprudenței pe portalul instanțelor

By | octombrie 5, 2013

jurindex 2O evoluție importantă în creșterea transparenței și accesibilității  generale a sistemului judiciar a constituit-o lansarea, la data 15 august 2005, a unui portal electronic al tuturor instanțelor de judecată[1], destinat să furnizeze informații referitoare la jurisprudența relevantăorarul completelorstadiul soluționării dosarului, precum și date statistice șiinformații generale despre fiecare instanță. Pentru prima oară în România justițiabilii își puteau urmări direct pe internet circuitul dosarului lor în instanță, obținând informații inclusiv în legătură cu hotărârile luate de instanțe ori termenele acordate.

Printre altele, Portalul instanțelor de judecată, gestionat de ministerul justiției, a dezvoltat și o secțiune destinată publicării jurisprudenței relevante a instanțelor judecătorești. Lansarea publică din 2005 anunța[2] constituirea primei baze de date publică de jurisprudență românească, publicarea hotărârilor judecătorești fiind unul din scopurile importantului proiect derulat de ministerul justiției. Portalul deservește toate instanțele din România, cu excepția ICCJ. S-a optat pentru publicarea unor scurte rezumate ale hotărârilor judecătorești și doar a acelora considerate „relevante”. Prelucrarea sub formă de „pastilă” a fiecărei hotărâri ce este publicată pe portal se face manual, fiind o obligație administrativă a fiecărui judecător[3], după care acestea sunt încărcate în platforma centrală de către Biroul de informatică al fiecărei instanțe.

Din punct de vedere practic, secțiunea specială dezvoltată de portalul instanțelor este un eșec, aceasta neputând, prin chiar modul cum a fost concepută, să-și îndeplinească rolul de a informa publicul larg cu privire la jurisprudența instanțelor, adică a totalității hotărârilor pronunțate. Mecanismul de selectare și publicare a hotărârilor judecătorești este greoi, ineficient și rudimentar din punct de vedere tehnic.

Datele statistice cu privire la documentele instanțelor judecătorești încărcate pe această platformă descriu cel mai bine eșecul acestei concepții asupra asigurării accesului publicului larg la hotărârile judecătorești.

Într-o analiză pe care o efectuam în cursul anului 2010, constatasem că cele 241 de instanțe din România, încărcaseră în perioada 2005-2010 un număr total de 16.889 de scurte rezumate ale hotărârilor judecătorești pronunțate în această perioadă. În perioada 2005-2009, potrivit datelor statistice[4], în România s-au pronunțat peste 7.700.000 de hotărâri judecătorești, ceea ce însemna o rată de acces la hotărârile judecătorești de 0,21%. Doar o hotărâre din 500 pronunțate de instanțele de judecată ajungea să fie accesibilă publicului larg, sub formă de scurt rezumat, în această modalitate.

Între timp, portalul instanțelor a fost relansat[5], iar varianta actuală nu mai permite cuantificarea exactă a numărului de hotărâri judecătorești încărcate pe platformă sub forma rezumatelor. Cu toate acestea, este evident că situația s-a înrăutățit față de ultima centralizare a datelor. Pentru exemplificare voi avea în vedere situația celor mai mari și importate instanțe din România, Curtea de apel București, respectiv Tribunalul București.

În perioada 2005 până la data redactării prezentului material[6] la rubrica de jurisprudență rezervată Curții de apel București au fost încărcate un număr de 1.684 de scurte rezumate. În aceeași perioadă Curtea de apel București a pronunțat un număr total de 248.658 de hotărâri judecătorești, ceea ce face ca rata de acces la hotărârile judecătorești să fie de 0,67%.

Tribunalul București are încărcate, pentru aceeași perioadă, un număr de numai 437 de rezumate ale hotărârilor judecătorești. Numai  în perioada 2008-2012, pentru care avem date certe[7], Tribunalul București, cel mai mare tribunal din țară, a pronunțat 388.487 de hotărâri judecătorești. Gradul real de acces la jurisprudență este de numai 0,11%, ceea ce înseamnă că doar una din 1.000 de hotărâri ale acestei instanțe ajunge să fie cunoscută parțial, sub forma unui rezumat.

Situația este similară și pentru celelalte instanțe, eșecul portalului în deschiderea accesului publicului la hotărârile judecătorești ale instanțelor fiind radical și definitiv, în special datorită modului de concepere a activității de publicare a jurisprudenței, ca fiind o activitate manuală, suplimentară și birocratică a instanțelor.


[1] http://portal.just.ro/
[2] http://www.indaco.ro/media.html?year=2005
[3] A se vedea si Hotărârea nr. 1315 din 28.11.2008 a CSM prin care a fost modificat art. 26/5 din Regulamentul de ordine interioară a instanțelor judecătorești.
[4] Accesibile pe pagina de internet a CSM, www.csm1909.ro
[5] http://www.infolegal.ro/mj-a-lansat-o-versiune-imbunatatita-a-portalului-instantelor-de-judecata-din-romania/2013/04/12/
[6] 17 septembrie 2013
[7] http://www.cab1864.eu/


* editorial Monitorul Jurisprudenței nr. 10/2013


Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /home/jurindbd/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273