Cat rau poate face ministrul justitiei intr-o saptamana

By | decembrie 24, 2009

De astazi, odata cu validarea in Parlament si depunerea juramantului, ministrul justitiei exercita din nou un mandat intreg. Ceea ce in principiu ar trebui sa fie o veste buna, nevoia de a inceta provizoratul si vacumuul decizional depasind ca importanta chiar persoana ministrului, e mai mult ca sigur ca pana la sfarsitul anului sa va transforme intr-un nou prilej de conflict institutional. Ministrul Predoiu nu a gestionat in nici un fel gravul conflict din toamna care a dus la blocarea integrala a activitatii instantelor, preferand sa adopte o atitudine ofensiva, refuzand orice dialog, sugerand existenta unor comploturi la adresa sa, cauze ascunse ale revoltei justitiei, inventand “teroristi“, “libanezi” si “golani“,  clamand manipulari si instigand public populatia impotriva judecatorilor si a miscarii lor. Cand ulterior revendicarile justitiei au ajuns in Parlamentul Romaniei, determinand infiintarea unei comisii parlamentare speciale pentru analiza crizei intervenita in functionarea justitiei, ministrul Catalin Predoiu a urmarit cu atentie evolutiile, refuzand insa cu obstinatie sa accepte demararea discutiilor pentru un Pact national privind justitia si obstructionand orice incercare a reprezentantilor justitiei de a incheia un acord de principiu cu celelalte doua puteri in stat. Strategia folosita a fost tragerea de timp, tergiversarea oricarei decizii importante, asteptarea ca tensiunea acumulata sa se disipeze de la sine.

Pe 16 decembrie 2009 Comisia comuna speciala pentru analizarea crizei intervenite in functionarea justitiei si-a incheiat activitatea cu un raport final care urmeaza sa fie prezentat plenului Parlamentului. Infiintata la 24 septembrie 2009, comisia a avut ca obiective identificarea cauzelor care a dus la criza grava din justitie si elaborarea textului Pactului National pentru Justitie, plecand de la principiile acestuia, semnat si asumat de majoritatea grupurilor parlamentare, de ICCJ, de CSM, de asociatiile profesionale ale magistratilor si de reprezentantii instantelor constituiti in Reteaua nationala a adunarilor generale ale instantelor judecatoresti.

Comisia si-a indeplinit obiectivele, iar lectura raportului final lamureste in buna parte cauzele profunde ale conflictului dintre justitie si executiv, plecand de la subfinantarea cronica a sistemului judiciar care a si dus la blocarea sa functionala, la lipsa oricarei strategii de dezvoltare si consolidare a justitiei, la modul arbitrar si discretionar in care au fost tratate drepturile salariale restante in justitie, la administrarea deficitara a ministerului justitiei ca ordonator principal de credite si agresiunea publica continua la adresa imaginii, credibilitatii si stabilitatii justitiei.

O recomandare importanta cuprinsa in acest raport este aceea ca pana la sfarsitul anului 2009 sa se elaboreze o propunere legislativa prin care sa se prevada operatiunile tehnico administrative de preluare a atributiilor de gestionarea bugetului curtilor de apel, tribunalelor si judecatoriilor de catre Inalta Curte de Casatie si Justitiei, incepand cu 1.01.2010. Recomandarea nu face altceva decat sa puna in aplicare o dispozitie legala  din 2005, potrivit cu care inca de la 1 ianuarie 2008 atributiile ministerului justitiei referitoare la  gestionarea bugetului curtilor de apel, al tribunalelor, al tribunalelor specializate si al judecatoriilor trebuiau sa fie preluate de Inalta Curte de Casatie si Justitie. In fiecare an, incepand cu 2007, de regula chiar inainte de sfarsitul acestuia, ministrii justitiei au amanat intempestiv aplicarea acestei prevederi, prin adoptarea unor ordonante de urgenta in Guvern. Anul acesta procedurile de preluare a bugetului instantelor de catre ICCJ, asa cum ar fi natural atata vreme cat de pilda ministerul public isi gestioneaza singur fondurile primite de la buget, sunt mult mai inaintate. In paralel cu  recomandarea cuprinsa in raportul final al comisiei parlamentare, a fost initiata o propunere legislativa care prevede operatiunile tehnico administrative necesare pentru preluarea bugetului, propunerea fiind adoptata deja tacit de Camera Deputatilor la 14 decembrie 2009 si aflandu-se acum la Senat.

Cu toate acestea, ministrul justitiei a anuntat deja ca nu va respecta nici propunerile comisiei speciale parlamentare, nici prevederea legala cuprinsa in Legea organizarii judiciare, nici initiativa parlamentara. Incepand de astazi, ministrul justitiei are 8 zile pentru a initia in Guvern o ordonata de urgenta pentru prorogarea inca o data a termenului de preluare a bugetului instantelor de catre justitie.

Saptamana care a mai ramas pana la sfarsitul anului se anunta una neagra pentru justitie, ministrului justitiei fiindu-i suficiente cele cateva zile pentru a compromite, evident netransparent, fara consultare ori discutii, una din principalele revendicari ale miscarii de protest a instantelor, acceptata practic de toata clasa politica, in comisia speciala existand consens in sensul ca legea in vigoare trebuie respectata.

Aceasta masura nu corespunde insa viziunii bine conturata a ministrului justitiei cu privire la nevoia de crestere a controlului exercitat asupra instantelor, iar nicidecum de renuntare la parghiile prin care acest control poate fi exercitat.

UPDATE 29.12.2009

Astazi a aparut in Monitorul Oficial nr. 919, OUG nr. 114/2009, care, in art. X, dispune prorogarea -pana la data de 1.01.2011- a termenului prevazut de art. 136 din Legea nr. 304/2004. Aceasta inseamna ca se amana pana la 1.01.2011 trecerea de la Ministerul Justitiei la ICCJ a bugetului instantelor judecatoresti.


Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /home/jurindbd/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273