Despre strategia de dezvoltare a justitiei, ipocrizie si solutia corecta

By | mai 14, 2010

Strategia de dezvoltare a justitiei ca serviciu public 2010-2014 propusa dezbaterii de ministerul justitiei nu este un document tehnic. Suntem in prezenta unui exercitiu de diplomatie pentru uzul expertilor comisiei europene, aflati de astazi in vizita de monitorizare. Scopul strategiei nu este  cel trecut in expunerea de motive, ci acela de a arata Bruxelles-ului ca suntem silitori si stim sa ne facem temele. Discutiile asupra fondului masurilor proiectate sunt inutile. Tocmai de aceea, desi apreciez efortul  unor colegi ce se bucura de autoritate de a analiza temeinic masurile si actiunile propuse in strategie, consider ca mai importanta este devoalarea ipocriziei institutionale din spatele demersului ministerului justitiei si a riscului falsificarii pentru uz extern a continutului vointei de reforma reala a sistemului juridic in ansamblu.  

Cel mai important mesaj transmis autoritatilor romane de comisia europena prin Raportului intermediar pe justitie din 23 martie 2010 il reprezinta necesitatea sprijinirii modernizarii justitiei de catre toate fortele politice. Comisia solicita in mod deschis realizarea unui consens politic national pentru sprijinirea justitiei, un acord general transpartinic, asumat de toate partidele politice parlamentare, cu privire la evolutiile si strategiile de dezvoltare ale sistemului judiciar.

Interesul national al Romaniei, asa cum este descifrat fara patima de reprezentantii tehnici ai comisiei europene, impunecooperarea stransa si constructiva intre diferitii actori politici si sistemul judiciar in vederea sustinerii reformelor necesare”.  

Mesajul Comisiei europene nu are un destinatar unic si nominalizabil. El se adreseaza nediferentiat clasei politice din Romania si formelor ei de exprimare concreta in stat: Parlamentul si Guvernul Romaniei. Acestora li se solicita sa initieze dialogul si consultarea cu reprezentantii autoritatilor judiciare, cu puterea judecatoreasca insasi, astfel incat sa se convina asupra unei foi de parcurs pentru sistemul juridic, obiectiv strategic pentru dezvoltarea societatii romanesti. Se cere de fapt exprimarea vointei politice a Romaniei in ce priveste justitia, nu numai la nivelul Guvernului ci mai ales al Parlamentului Romaniei.

Ministrul justitiei este cel mai atent lector al documentelor comisiei europene. Documentul pus acum in dezbatere publica incearca sa substituie acordul general politic in jurul justitiei cu vointa unilaterala a Guvernului. Consultarile cu reprezentantii autoritatilor juridice, ai asociatiilor si organismelor profesionale din justitie, trebuie sa conduca, in strategia initiatorului, la legitimarea acestui demers, astfel incat ulterior sa existe aparenta unui document comun al executivului si al justitiei, pe care partidele politice, in fata imperativului interesului national clamat de comisia europeana, sa fie obligate sa-l accepte. Consultarile extinse asupra Strategiei de dezvoltare a justitiei reprezinta doar o incercare de mascare a caracterului unilateral al vointei cuprinse in document, cea a executivului.

Angajamentul clasei politice si a societatii romanesti pe termen lung pentru consolidarea justitiei independent de ciclurile electorale, nu se poate realiza prin hotarare de guvern.  Actele normative ale Guvernului nu pot conditiona comportamentele viitoare ale partidelor parlamentare de exemplu, sau al Parlamentului ca for legislativ,  ci reprezinta exprimarea unilaterala a viziunii Guvernului in domeniul justitiei. In realitate, Strategia ministerului justitiei reprezinta punctul de vedere exprimat extrem de tardiv asupra problemelor fundamentale ale justitiei puse in discutie si dezbatere parlamentara inca de anul trecut. Faptul ca acest lucru se intampla dupa ce vointa ministerului justitiei a avut un rol determinant in respingerea  raportului final al comisiei speciale parlamentara pentru analizarea crizei intervenita in functionarea justitiei, care propunea si textul unui Pact pentru justitie, lipseste intreg demersul de credibilitate. Pe de alta parte, mai bine mai tarziu decat niciodata. Este momentul potrivit pentru reluarea dialogului in vederea construirii unui proiect national unic pentru justitia din Romania, in interesul cetatenilor ei si a stabilitatii statului de drept.  

Deocamdata insa, ministerul justitiei isi propune sa se substituie autoritatii legislative si celor judecatoresti, cautand la Bruxelles validarea, printr-o inducere in eroare, a propriei vointe cu privire la mersul justitiei.

Tocmai pentru  ca  mizez pe capacitatea reprezentantilor tehnici ai comisiei europene de a descifra corect exercitiile de demagogie institutionala aduc inca o data la cunostinta publica singura alternativa legitima la demersul ministerului justitiei, respectiv concluziile Comisiei speciale parlamentara privind justitia din decembrie 2009.  Acestea reprezinta rezultatul unui efort comun al parlamentarilor, reprezentantilor autoritatilor judiciare si ai Guvernului in identificarea cauzelor crizei profunde in care se afla sistemul juridic, precum si a directiile optime de dezvoltare a acestuia. 

REPORT regarding the crisis in the functioning of the Justice System (extract)

THE CHAMBER OF DEPUTIES, THE SENATE, Bucharest, 16.12.2009


Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /home/jurindbd/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273