Horatiu Dumbrava, Alexandru Serban, Adrian Neacsu si Cristi Danilet solicita declansarea unei consultari extinse cu privire la intrarea in vigoare a noilor Coduri Esentiale.

By | ianuarie 24, 2012

“PLENULUI CONSILIULUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII

- MEMBRILOR ALEŞI ŞI DE DREPT,

În legătură cu punctul 3 al ordinii de zi, respectiv aprobarea Proiectului planului de implementare a Codului de Procedură Civilă, Codului de Procedură Penală şi Codului Penalvă solicităm să nu angajaţi Consiliul Superior al Magistraturii şi odată cu el întreg sistemul judiciar într-o acţiune neserioasă, aventurieră şi contrară intereselor publice.Vă adresăm această solicitare având în vedere atât majoritatea întâmplătoare existentă în Plenul CSM, cât şi împrejurarea că acest proiect va fi ulterior aprobat de Executiv printr-ohotărâre de Guvern – aşadar, printr-un act normativ al unei alte puteri constituite în stat.

Modul intempestiv şi panicard în care acest proiect a fost realizat pare mai degrabă să prelungească nesfârşitul joc de imagine al iniţiatorului în relaţia cu Comisia Europeană, bineînţeles în aşteptarea iminentului raport intermediar ce va fi realizat şi publicat în primăvara acestui an. Ce apare pentru prima dată este invitaţia implicită adresată Consiliului de a fi partener şi complice Ministerului Justiţiei în exerciţiul de demagogie şi înşelare a aşteptărilor de bună credinţă atât ale partenerilor europeni cât şi, mai ales, ale actorilor interni, instanţe, parchete, asociaţii profesionale şi societate civilă.

Instituţiile şi autorităţile publice din România nu au nevoie de „jaloane” în a-şi demonstra permanent propria imagine de reformator în ochii Comisiei Europene. Dimpotrivă, România are nevoie de rezultate concrete, iar aceste rezultate nu pot avea la bază decât sinceritatea, onestitatea şi dialogul interinstituţional. Din această perspectivă, lipsa de transparenţă, lipsa de onestitate, colaborare şi consultare interinstituţională de care a dat dovadă Ministerul Justiţiei şi ministrul Justiţiei, dl. Cătălin Marian Predoiu, arată, dacă mai era nevoie, că autismul şi orgoliul instituţional au dominat şi domină activitatea acestora în detrimentul angajamentului sincer pentru construcţia unei justiţii performante şi responsabile.

Ca atare, vă rugăm să nu aprobaţi acest proiect de plan, un proiect general şi neserios, care nu-şi asumă deschis finanţarea implementării codurilor, nici în ce priveşte resursele umane nici cele investiţionale, nu indică responsabilităţile concrete ale Guvernului şi aruncă practic în întregime greutatea tranziţiei către noul sistem de drept pe umărul instanţelor judecătoreşti şi al judecătorilor.

Orice plan de implementare a noii legislaţii este prematur, neserios şi demagogic atât timp câtnu se garantează explicit sursele de finanţare şi mai ales cât timp nu există dialog sincer cu sistemul judiciar şi societatea civilă pentru a stabili în mod responsabil calendarul intrării în vigoare a noilor coduri.

Ministerul Justiţiei şi-a propus, fără o coordonare prealabilă cu celelalte autorităţi şi instituţii, câteva direcţii de acţiune. Ele ar fi în principiu de luat în considerare, dacă nu ar exista factori care pun sub semnul întrebării realizarea şi seriozitatea lor.

Astfel, în ce priveşte primul obiectiv, definitivarea cadrului legislativ necesar punerii în aplicare a noilor coduri, atragem atenţia că până în acest moment nu avem decât o declaraţie a ministrului de justiţie cu privire la posibilul calendar al intrării în vigoare a noilor coduri. Nu există o asumare a unui astfel de calendar din partea Parlamentului României – Camera Deputaţilor şi Senat. Or, voinţa Parlamentului nu poate fi dictată de Executiv, fie el chiar ministrul Justiţiei, cu atât mai mult cu cât, iată, date succesive anunţate de acelaşi ministru în ce priveşte intrarea în vigoare a codurilor, dl. Cătălin Marian Predoiu, nu au fost respectate, tocmai pentru că Parlamentul are, în mod legitim, propria voinţă şi propriul calendar.

Proiectele legilor de implementare ale noilor coduri de procedură civilă şi penală se află încă pe masa Guvernului, deşi ele au fost finalizate formal de Ministerul Justiţiei, motiv pentru care, din nou, Parlamentul va avea puţin timp să dezbată proiectul de lege de implementare a codului de procedură civilă. Se dorește, mai degrabă, transformarea Parlamentului într-o anexă a Ministerului Justiţiei, lucru de nedorit într-o democraţie constituţională parlamentară. Iar faptul că dl. ministru al Justiţiei nu a obţinut girul declarat al clasei politice nu face decât ca declaraţiile sale să pară doar simple exerciţii retorice.

În orice caz, Consiliul Superior al Magistraturii nu poate valida, prin aprobarea acestui Plan,perspective nerealiste de intrare în vigoare a noilor coduri, termene arbitrare nediscutate cu sistemul judiciar şi stabilite în lipsa unor studii serioase privind gradul de suportabilitate al instanţelor.

Lipsa cronică de predictibilitate a politicilor publice ale Ministerului Justiţiei este dată şi de publicarea cu mare întârziere a studiilor de impact privind implementarea codurilor, respectiv abia la jumătatea lunii ianuarie 2012, deşi ministrul justiţiei declarase, nu mai departe de primăvara anului 2010, că studiile de impact vor fi finalizate în vara anului 2011, pentru ca ulterior termenul să fie împins în luna octombrie 2011, după care acestea să fie publicate de-abia acum. Toate acestea se întâmplă în condiţiile în care Proiectul planului de implementare, care este propus CSM spre adoptare, nu este conectat la aceste studii. Proiectul este publicat, parcă premeditat, anterior publicării studiilor de impact, de concluziile carora evident nu ţine cont.

În mod logic şi responsabil, calendarul intrării în vigoare a codului de procedură civilă, a codului penal şi a codului de procedură penală nu va putea fi stabilit decât după ce va exista garanţia voinţei politice transpartinice de a finanţa costurile implementării acestora, ţinând cont inclusiv de influenţa posibilă a ciclurilor electorale.

Planul de implementare propune şi compatibilizarea cu noile coduri a cadrului normativ vizând organizarea sistemului judiciar. Tocmai pentru a evita temeri legate de politizarea justiţiei într-un an electoral, justificate de altfel prin politizarea modificărilor legislative legate de răspunderea disciplinară şi inspecţia judiciară, este necesar ca ministrul Justiţiei, dl. Cătălin Marian Predoiu, să delimiteze public care sunt obiectivele concrete, respectiv indicarea textelor de lege pe care le are în vedere pentru modificare, şi doar acelea care sunt strict legate de intrarea în vigoare şi implementarea celor patru noi coduri.

În concluzie, nu suntem de acord cu adoptarea în pripă a unui plan atât de complex, sau care ar trebui să fie complex, şi care implică în mod necesar o strânsă colaborare între toate instituţiile statului cu atribuţii esenţiale în implementarea noilor coduri.

Astfel fiind, vă solicităm să fiţi de acord cu declanşarea unei consultări extinse a instanţelor, a parchetelor şi a asociaţiilor profesionale ale magistratilor, dar şi a societăţii civile cu privire la calendarul intrării în vigoare a codului de procedură civilă, a codului penal şi a codului de procedură penală.

Cu stimă,

Horaţiu Dumbravă, Alexandru Şerban, Adrian Neacşu, Cristi Danileţ”

UPDATE, 25 ianuarie 2012: Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a hotărât următoarele:
- asumarea măsurilor ce revin, Consiliului Superior al Magistraturii, în domeniul formării profesionale, în vederea punerii în aplicare a Codului de procedură civilă, a Codului penal şi a Codului de procedură penală;
- elaborarea unui Plan de acţiune comun al Ministerului Justiţiei, Consiliului Superior al Magistraturii, Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Ministerului Public şi al instanţelor şi parchetelor, cu privire la punerea în aplicare a Codului de procedură civilă, a Codului penal şi a Codului de procedură penală;
- declanşarea unei consultări extinse a instanţelor, a parchetelor, a asociaţiilor profesionale ale magistraţilor şi a celorlalţi factori implicaţi, dar şi a societăţii civile cu privire la măsurile necesare intrării în vigoare a Codului de procedură civilă, a Codului penal şi a Codului de procedură penală.

 


Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /home/jurindbd/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273