Justitia NU este domeniu prioritar de interes national

By | septembrie 21, 2010

Un comunicat al Ministerului Justitiei din 16 septembrie 2010 afirma exact contrariul titlului acestui articol.  Ministerul Justitiei saluta, cu entuziasm, includerea justitiei ca domeniu prioritar de interes national in Strategia Fiscal-Bugetara pe perioada 2011-2013 aprobata cu o zi inainte de Guvernul Romaniei. Autorul materialului de fata invita cititorii sa aprecieze singuri, la sfarsitul lecturii, daca aceste afirmatii reprezinta o dezinformare, o intelegere eronata a notiunilor sau expresia unei viziuni limitate asupra politicilor financiar-bugetare in ce priveste justitia.

Declararea formala a justitiei ca domeniu strategic de interes national a fost una din principalele solicitari ale puterii judecatoresti din timpul protestului generalizat din anul 2009. Ignorata de Guvern, aceasta solicitare a constituit elementul de forta al concluziilor raportului final al Comisiei parlamentare comune privind analizarea crizei intervenite in functionarea justitiei. Ulterior, cerinta realizarii unui acord national transpartinic pentru dezvoltarea justitiei s-a regasit in rapoartele de monitorizare ale comisiei europene.

Consecintele tratarii unui domeniu ca fiind de interes national se reflecta mai ales in politicile financiar-bugetare ale statului si are drept premisa intelegerea importantei strategice  a acestuia pentru dezvoltarea si echilibrul natiunii.

Pe cat de greu a fost de identificat Strategia Fiscal-Bugetara a Guvernului, pe atat de usor este de interpretat evolutia bugetara negativa pe care Guvernul o preconizeaza pentru justitie.

In materialul masiv de 99 de pagini, Justitia este amintita doar in doua locuri, o data in ce priveste politicile in domeniul investitiilor, iar a doua oara doar pentru a se aminti ca impreuna cu Ministerul Finantelor bugetul Ministerului Justitiei nu depaseste 3% din bugetul de stat, in timp ce bugetele a primilor 10 mari ordonatori principali de credite ajung la 92% din totalul cheltuielilor bugetului de stat. La pg 74 se regaseste si formularea “programul (de investitii) al  MJ va fi implementat ca urmare a considerarii justitiei domeniu prioritar de interes national“, pretextul probabil al entuziasmului oficial al Ministerului Justitiei.

Alocatiile bugetare prevazute pentru Ministerul Justitiei in perioada 2011-2013 au o evolutie negativa si inferioara nivelului de finantare prevazut pentru anul in curs. Daca in 2010 pentru Ministerul Justitiei sunt prevazute cheltuieli totale de la bugetul de stat de 2.293 de milioane lei, in 2013 se va ajunge la doar 2.008 milioane lei. Numai in 2011 scaderea bugetului Ministerului Justitiei fata de anul in curs va fi de peste 270 milioane lei.

De asemenea, in valori nominale, cheltuielile pentru investitii vor scadea in mod dramatic. De la 202 milioane lei in 2010, se va ajunge la 186 milioane lei in 2011, la doar 90 de milioane in 2012 si la 101 milioane lei in 2013.

Ponderea bugetului Ministerului Justitiei din PIB este prognozata de asemenea intr-o evolutie negativa. Daca in 2010 aceasta reprezinta 0,448% din PIB, in 2011 va reprezenta 0,371% din PIB-ul estimat, in 2012 doar 0,327%, iar in 2013 Ministerului Justitiei ii va fi acordat doar 0,304% din PIB.

Astfel fiind, este evident ca starea de sufinantare a justitei va atinge cote nemaintalnite pana in prezent. Desi Strategia evita sa vorbeasca despre cheltuielile de personal si pentru bunuri si servicii, este evident ca si aceastea vor urma curba descendenta prevazuta pentru bugetul global.

Nicaieri nu se vorbeste despre modificarea, prin aplicarea legilor in vigoare, a ordonatorului principal de credite pentru instante,  de finantarea justitiei astfel incat sa se ajunga la media europeana de 40 euro pe locuitor (de la 18 euro in prezent), ori de structurarea finantarii in concordonata cu criteriile europene, respectand proportia de maxim 65% cheltueili de personal (in prezent acestea reprezinta peste 85% ca pondere), 10% cheltuieli de functioanare si 15% cheltuieli de investii.

Concluzia e una singura: pozitia exprimata public de Ministerului Justitiei nu este justificata de datele Strategiei Fiscal-Bugetare, iar entuziasmul afisat ascunde esecul ministerului in a convinge Guvernul sa asigure justitiei o finantare demna si apta sa-i asigure dezvoltarea.

Cu toate acestea, ministerul justitiei are ocazia sa faciliteze justitiei asigurarea unei finatari bugetare demna de  statul de domeniu prioritar de interes national pe care-l clameaza. Procedurile de elaborare a bugetelor instantelor pentru anul 2011 sunt in curs de elaborare. Potrivit legii actuale bugetele intocmite de curtile de apel pentru ele insele, pentru tribunale si pentru judecatorii sunt avizate conform de Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Justitiei avand obligatia sa le introduca ca atare, fara modificari, in bugetul propriu iar apoi in proiectul de lege privind bugetul de stat. Concluziile comisiei parlamentare amintite au relevant ca aceasta obligatie legala nu a fost niciodata respectata in ultimii ani, avizul Consiliului Superior al Magistraturii fiind ignorat.

In calitate de partener al justitiei si pentru garantarea calitatii serviciului public catre societatea romaneasca, dar si in calitate de garant al respectarii legilor in Guvernul Romaniei, Ministerul Justitiei are ocazia sa solicite si sa impuna pentru prima oara respectarea avizelor conforme date potrivit legii de autoritatea garanta a independentei justitiei. Ar fi primul semn ca Ministerul Justitiei si ministerul justitiei insusi considera, barbateste iar nu prin comunicate de presa hazardate, justitia ca fiind “domeniu prioritar de interes national”.


Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /home/jurindbd/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273