La funeraliile legii Big Brother

By | septembrie 10, 2014

big_brotherIn 8 iulie 2014 Curtea Constitutionala detona o mica grenada, declarand, in solutionarea unei exceptii de neconstitutionalitate, ca in intregime Legea nr. 82/2012, bine cunoscuta drept legea Big Brother, este in afara Constitutiei.

Legea reglementa in principiu obligatia furnizorilor de servicii de comunicatii electronice de retinere si stocare timp de 6 luni a datelor generate de comunicatia electronica (nu a continutului), precum si procedura de accesare a acestor date. Se aveau in vedere inclusiv datele de trafic de localizare corespunzătoare serviciilor de acces la internet, posta electronica si telefonie prin internet. Mai exact, furnizorii de telefonie fixa, mobila si internet erau obligati sa stocheze timp de sase luni toate datele legate de convorbirile telefonice si schimbul de email-uri, cu exceptia continutului corespondentei electronice sau al convorbirii telefonice. In cazul retelelor de telefonie fixa si mobila trebuiau sa retina numarul celui care formeaza, numarul destinatarului, numarul celui spre care a fost redirectionat apelul, precum si numele acestora. In cazul serviciilor de internet, se retineau utilizatorul, serviciul de telefonie folosit, numarul de telefon al apelantului si al destinatarului, numele si adresa abonatilor, identitatea echipamentului folosit.

Utilitatea practica a accesului autoritatilor judiciare la astfel de informatii este de netagaduit. De exemplu, marea majoritate a cazurilor de disparitii de persoane se rezolva prin accesarea urmelor telefonului mobil. Infractiunile electronice nu pot fi altfel documentate. Chiar in cazul unor infractiuni cu violenta, verificarea celulelor telefonice era de un real ajutor operativ.

Desigur, au existat si excese, concretizate in abuzuri grave asupra dreptului la viata privata, la protectia datelor personale sau direct asupra demnitatii umane. Curtea Constituionala insasi constata ca in timp ce organele judiciare (politia, parchetul, instantele) prezentau garantii privind respectarea drepturilor fundamentale, in ce priveste organele cu atributii de securitate nationala (SRI, SIE, DEA s.a.) aceste garantii erau inexistente.

Mecanismul prin care legea a fost declarata integral neconstitutionala e relativ simplu. Legea era transpunerea unei directive (2006/24/CE), care prin Hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene din 8 aprilie 2014 a fost declarată nevalida.

Intre timp decizia a fost motivata, iar Curtea Constitutionala administreaza sistemului judiciar un soc neasteptat.

Curtea precizeaza in mod expres, in cadrul motivarii, ca odata cu publicarea in Monitorul Oficial a deciziei, devine lipsita de temei juridic activitatea de retinere si folosire a datelor generate sau prelucrate in legatura cu furnizarea serviciilor de comunicatii electronice accesibile publicului sau de retelele de comunicatii publice.

Concret, aceasta inseamna ca de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale a Romaniei, furnizorii de retele publice de comunicatii electronice nu mai au nici obligatia, dar nici posibilitatea legala de a retine anumite date generate sau prelucrate in cadrul activitatii lor si de a le pune la dispozitia organelor judiciare si ale celor cu atributii in domeniul sigurantei nationale.

De asemenea, pana la adoptarea de catre Parlament a unei noi legi privind retinerea datelor, organele judiciare si organele de stat cu atributii in domeniul sigurantei nationale nu mai au acces la datele care au fost retinute si stocate deja in baza Directivei 2006/24/CE si a Legii nr.82/2012 in vederea utilizării lor. 

Wow!


Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /home/jurindbd/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273