Scrisoare deschisa catre ministrul justitiei, Marian Catalin Predoiu

By | iunie 1, 2010

Urmatoarea scrisoare deschisa, apartinand judecatorului Diana Mihaela Cotoi de la Tribunalul Olt ar fi semnata cu siguranta de orice judecator din aceasta tara. Eu, in orice caz, o semnez simbolic si-mi rog cititorii sa o preia si s-o transmita mai departe. Pana la primirea unui raspuns, la intrebarea din titlu trebuie sa ne raspundem singuri.

Scrisoare deschisa adresata Ministrului Justitiei:

Mai este Romania un stat de drept?

Domnule ministru,

In ultimul timp, in Romania s-au petrecut o serie de evenimente care pun in mod grav la indoiala ca Romania mai este un stat de drept, asa cum se prevede in art. 1 alin. 1 si 5 din Constitutia Romaniei : «Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale poporului roman si idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate», «In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie». 

Va semnalez cateva dintre acestea, domnule ministru, si va solicit in mod public sa raspundeti la aceste intrebari care ma framanta pe mine si pe colegii mei  :

1. Am citit cu multa scrisoarea de intentie catre FMI din mai 2010 in forma in care aceasta a ajuns la cunostinta opiniei publice (www. ziare.com) si am observat ca la punctul 7 (pag. 3 si 4) se precizeaza ca punerea în aplicarea a masurilor de pe partea de cheltuieli enumerate la punctele (i – iii), adica : (i) reducerera salariilor cu 25 % (reprez. 1 % PIB), (ii) reducerea pensiilor cu 15 % (reprez. 1 % PIB), (iii) reducerea transferurilor catre autoritatile locale (reprez. 0,3 % PIB) se va face inclusiv cu o hotarare favorabila emisa de  Curtea Constitutionala in ceea ce priveste constitutionalitatea acestora.

Si va intreb : cum poate Executivul prevedea intr-un document adresat unor foruri internationale certitudinea ca se va obtine o hotarare favorabila de la Curtea Constitutionala?

De unde se stie care va fi decizia Curtii Constitutionale  de vreme ce aceasta este o autoritate care nu se afla sub controlul vreunei alte autoritati sau puteri din stat (« Judecatorii Curtii Constitutionale sunt independenti in exercitarea mandatului lor si inamovibili pe durata acestuia. » )??

Din aceasta perspectiva, mai are Curtea Constitutionala din Romania semnificatia unui « tribunal impartial si independent » in acceptiunea stabilita de jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului ?

2. Banuiesc ca stiti ca sunt multe cazuri in care echivalentul valoric al reducerii salariilor cu 25% impreuna cu alte debite ale salariatilor va depasi ½ din salariul net incasat de acesta. Cum sunt respectate in acest caz dispozitiile art. 164 alin. 4 din Codul Muncii (« Retinerile din salariu cumulate nu pot depasi in fiecare luna jumatate din salariul net »)?

3. Aplicarea masurii de reducere a salariilor asa cum este prevazuta in proiectul de lege vizeaza in intregime drepturile salariale aferente lunii iunie 2010. Or, legea inca nu este in vigoare la acesta data si prin urmare legea civila urmeaza a se aplica retroactiv. Cum se mai respecta atunci dispozitiile art. 15 alin. 2 din Constitutia Romaniei ? («Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile. »)

Credeti ca simplul fapt ca plata acestor drepturi salariale are loc in luna iulie, cand se presupune ca legea este in vigoare, va indreptateste sa actionati in acest mod ? Care sunt temeiurile legale ?

4. In opinia Dvs, ca reprezentant al Ministerului JUSTITIEI, nerespectarea legii avand drept consecinta amenintarea dreptului la viata al individului nu ar fi o situatie de natura sa ameninte « siguranta publica » ?

Va intreb aceasta deoarece art. 1 din Legea 51/1991 privind siguranta nationala prevede clar ca: « Prin siguranta nationala a Romaniei se intelege starea de legalitate, de echilibru si de stabilitate sociala, economica si politica necesara existentei si dezvoltarii statului national roman, ca stat suveran, unitar, independent si indivizibil, mentinerii ordinii de drept, precum si climatului de exercitare neingradita a drepturilor, libertatilor si indatoririlor fundamentale ale cetatenilor, potrivit principiilor si normelor democratice statornicite prin Constitutie. », iar art. 3 lit. f) precizeaza : «Constituie amenintari la adresa sigurantei nationale a Romaniei urmatoarele: subminarea, sabotajul sau orice alte actiuni care au ca scop inlaturarea prin forta a institutiilor democratice ale statului ori care aduc atingere grava drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor romani » ?

Nu credeti ca a lasa cetatenii romani fara mijloace de subzistenta reprezinta o actiune clara a Executivului prin care se aduce atingere drepturilor si libertatilor fundamentale ale acestora, cum ar fi dreptul la viata, care este un drept absolut si nu poate sa comporte limitari, asa cum se intampla in situatia altor drepturi fundamentale, cum ar fi dreptul de proprietate, etc? Mai mult, respecta masura reducerii cu 25 % a salariilor bugetarilor testul de proportionalitate in acord cu practica CEDO, de vreme ce pune in pericol insusi dretul la viata al individului ?

5. Cum intelegeti sa puneti in practica masura de a renunta la o parte din personalul aflat in schema Ministerului Justitiei, respectiv 25 %, astfel incat sa se poata pretinde revenirea la cuantumul drepturilor salariale legal prevazute? Ce strategie aveti pentru aceasta ?

Care este numarul posturilor de personal de executie  de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor incadrat in Ministerul Justitiei si in alte institutii publice?

La ce categorie de personal de specialitate juridica v-ati gandit sa renuntati: judecatori, procurori, grefieri, personal din penitenciare,  personal din alte institutii aflate in subordinea Ministerului Justitiei? Veti renunta la o parte din acestia? Daca nu, care este cauza ?

Este normal ca Ministerul Justitiei sa faca angajari de personal de executie asimilat judecatorilor si procurorilor in lunile iunie-august 2010 la Autoritatea Nationala pentru Cetatenie, dupa anuntarea masurilor de austeritate in situatia in care noua ni se reduc salariile ?

6. Intelegeti sa procedati si la reducerea prestatiilor cu titlu de onorarii pentru avocatii din oficiu in cauzele aflate pe rolul instantelor judecatoresti ?

Sau acest segment din bugetul Ministerului Justitiei nu este atins de efectele crizei economice profunde si nu este cazul sa se aplice art. 53 din Constitutia Romaniei ? Solicit sa dati publicitatii actul normativ care se refera la diminuarea sumelor platite cu acest titlu !

Domnule ministru,

Existenta statului de drept este serios afectata in Romania, cu concursul inclusiv al ministerului condus de catre Dvs. La final va intreb: masurile initiate de Executiv respecta principiul independentei magistraturii? Asta pentru ca o componenta esentiala a acestei independente este cea materiala prin prisma tuturor interdictiilor si incompatibilitatilor prevazute de lege, care opresc completarea veniturilor din alte activitati, spre deosebire de parlamentari si ministri, care au aceasta posibilitate si care nu resimt efectele acestei masuri, asa cum se intampla in cazul magistraturii.

judecator  Diana Mihaela Cotoi, Tribunalul Olt


Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /home/jurindbd/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273