Sesizare BEC referitoare la neconstituirea BEJ Vrancea

By | octombrie 8, 2009

tvnDomnule Presedinte,

Va comunicam imposibilitatea de constituire astazi 7 octombrie 2009 a Biroului Electoral Judetean Vrancea, potrivit calendarului alegerilor pentru alegerea Presedintelui Romaniei.

In fapt, in cadrul sedintei de desemnare prin tragere la sorti a judecatorilor ce vor participa in calitate de membri la Biroul Electoral Judetean Vrancea, organizata potrivit art. 79 din „Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României”, modificată şi completată prin O.U.G. nr. 77/2004 şi O.U.G. nr. 95/2009, pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din data de 22.11.2009 (stabilită prin H.G. nr. 985/2009), toti judecatorii in exercitiu ai Tribunalului Vrancea, extrasi in mod aleator din urna, au invocat in scris lipsa acordului lor pentru exercitarea acestei activitati si, reclamand afectarea inamovibilitatii lor, au solicitat sesizarea autoritatii judiciare cu competenta exclusiva de a dispune detasarea judecatorilor, respectiv Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii.

Constatandu-se existenta acestui incident neprevazut de legea speciala a alegerilor, precum si absenta acordului la detasare, s-a dispus de catre presedintele Tribunalului Vrancea sesizarea sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii pentru a decide si dispune.

Conform art. 29 alin. 2 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României”, modificată şi completată prin OUG nr. 95/2009: “pe perioada cât funcţionează birourile electorale, membrii acestora se consideră detaşaţi”.

De asemenea, in mai multe randuri Curtea Constitutionala a decis ca judecatorul care este desemnat in calitate de membru al birourilor electorale inceteaza sa desfasoare activitatea de judecata in cadrul instantelor si, in virtutea legii, desfasoara o alta activitate in cadrul unei alte autoritati publice, ca urmare a detasarii sale (de exemplu Decizia nr. 326/2008, Decizia nr. 305/2008 si Decizia nr. 1225/2008).

Potrivit adresei dvs. nr 7/C/6.10.2009, in perioada cat judecatorii functioneaza in birourile si oficiile electorale acestia se considera detasati, astfel incat inceteaza sa mai exercite atributii specifice judecatorului si exercita atributii specifice functiei publice in care a fost detasat. Toti judecatorii in exercitiu ai Tribunalului Vrancea extrasi pe rand, pana la epuizare, in cadrul tragerii la sorti organizata astazi 7.10.2009 au invocat lipsa acordului lor pentru detasare la o alta autoritate publica.

Potrivit art. 125 alin. 2 din Constituţie coroborat cu  art. 58 alin. 1 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, detaşarea este condiţionată de acordul scris al judecătorului, acord ce reprezintă o transpunere a principiului inamovibilităţii. Potrivit art. 2 alin 2 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor “Judecătorii inamovibili pot fi mutaţi prin transfer, delegare, detaşare sau promovare, numai cu acordul lor.”

Potrivit art. 58 alin. 1 din aceeasi lege, Consiliul Superior al Magistraturii dispune detasarea judecatorilor si procurorilor, cu acordul scris al acestora, la alte instante sau parchete, la Consiliul Superior al Magistraturii, Institutul National al Magistraturii, Ministerul Justitiei sau la unitatile subordonate acestuia ori la alte autoritati publice, in orice functii, inclusiv cele de demnitate publica numite, la solicitarea acestor institutii, precum si la institutii ale Uniunii Europene sau organizatii internationale.

Statutul constitutional si international al judecatorului nu permite o alta forma de a se interveni in cariera acestuia, activitatea sa neputand cunoaste decat modificarile limitat prevazute de lege: detasare, delegare, promovare, transfer.

Potrivit art 40 lit a) din Legea nr. 317/2004, republicata, competenta exclusiva de a dispune cu privire la detasarea judecatorilor revine sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, Hotararea CSM nr. 193/2006 detaliind aceasta procedura.

In vederea solutionarii incidentului ivit, astfel incat procedurile necesare bunei desfasurari a alegerilor prezidentiale sa nu aiba de suferit, va rugam sa pronuntati o Hotarare prin care sa apreciati cu privire la posibilitatea ca pe lista intocmita in vederea tragerii la sorti prevazuta de art 7 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României sa fie trecuti si alti magistrati  decat judecatorii in exercitiu ai tribunalului, pentru a raspunde astfel practic situatiilor in care din motive obiective o instanta nu poate asigura prezenta numarului necesar de judecatori pentru constituirea biroului electoral judetean.

Daca o astfel de interpretare, fata de dispozitiile legii, nu pote fi data, va rugam sa sesizati Guvernul Romaniei pentru a interveni de urgenta in vederea modificarii Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, astfel incat in calitate de membri ai biroului electoral judetean sa poata fi desemnate si alte persoane decat judecatorii in exercitiu ai tribunalului, de exemplu persoane desemnate de Autoritatea Electorala Permanenta, ori, cel putin sa se extinda sfera magistratilor care urma sa fie prinsi in lista intocmita in vederea tragerii la sorti, cu procurorii parchetelor de pe langa instante si judecatorii de la alte instante decat tribunalele.

De asemenea, credem ca incidentul intervenit in procedura de constituire a Biroului Electoral Judetean poate fi depasit prin introducerea expresa a acordului judecatorului, care de altfel exista pentru toate celelalte persoane (juristi si persoane fara apartenenta politica cu buna reputatie) implicate in constituirea birourilor sectiilor de votare, prin modificarea corespunzatoare a  art. 79 din „Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României”, modificată şi completată prin O.U.G. nr. 77/2004 şi O.U.G. nr. 95/2009, pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din data de 22.11.2009.

Precizam ca presedintele Tribunalului Vrancea nu isi poate exprima acordul, in masura in care sectia pentru judecatori a CSM il va solicita,  cu privire la eventuala detasare a unor judecatori in exercitiu ai instantei la o alta autoritate publica, cel putin pentru urmatoarele motive:

- in prezent instanta isi desfasoara activitatea cu un deficit important de judecatori, din schema de 27 judecatori functionand efectiv 23 judecatori, din care unul urmeaza in perioada imediat urmatoare sa iasa la pensie ca urmare a semnarii decretului prezidential de eliberare din functie;

- instanta este incapacitate totala de a functiona pe o perioada de 2 luni de zile cu un numar de numai 19 judecatori, activitatea sa fiind complet perturbata si afectandu-se, potrivit previziunilor, un numar de cel putin 10 complete de judecata;

- volumul de activitate al Tribunalului Vrancea a crescut fata de anul 2008, la sfarsitul semestrului I inregistrandu-se pe rol un numar de 4745 cauze, fata de 4386 in perioada similara a anului 2008 (o crestere procentuala de 8,2%);

- la 1 octombrie 2009 judecatorii Tribunalului Vrancea au cu 50,50% mai multe dosare de solutionat (stoc) decat la 1 octombrie 2008, respectiv 1968 de cauze fata de 1308. Precizam ca in perioada similara a anului 2008 la Tribunalul Vrancea functionau 27 de judecatori.

- Prin Hotararea CSM nr. 728/2009 s-a dispus indisponibilizarea unui post de judecator de la Tribunalul Vrancea si reducerea schemei in mod corespunzator;

- pana la sfarsitul anului 2009 evolutia resurselor umane la Tribunalul Vrancea este total imprevizibila, datorita degradarii dezbaterilor publice legate de statutul judecatorului, in special in ce priveste dreptul la pensie, putand aparea un numar important de solicitari de eliberare din functie prin pensionare. Precizam ca media de varsta a judecatorilor de la Tribunalul Vrancea este in momentul de fata de 48 de ani, un numar de 8 judecatori intrunind condiitile prevazute in prezent pentru pensionare.


Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /home/jurindbd/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273