Si judecatorii au fost furati la vot in Parlament

By | septembrie 25, 2010

Scandalul legat de modul de votare in Camera Deputatilor a legii pensiilor a scos in evidenta si caracterul obisnuit a astfel de practici nedemocratice. Ceea ce s-a intamplat nu este un accident si nici o exceptie. Regretabil este ca doar acum presa si societatea au intervenit si s-au simtit lezate. Rutina adoptarii unor legi si hotarari cu fraudarea legilor si regulamentelor proprii de functionare ale Parlamentului sublinieaza precaritatea unor decizii impuse formal cu autoritatea legislativa suprema.

In 30 martie 2010 avea loc o sedinta comuna a Senatului si Camerei Deputatilor. Printre altele, pe ordinea de zi se afla si raportul final al comisiei parlamentare speciale pentru analizarea crizei intervenite in functionarea justitiei, infiintata in regim de urgenta ca urmare a protestului total al instantelor judecatoresti si al parchetelor din toamna lui 2009. Instantele, in majoritatea lor, suspendasera protestele in cursul lunii noiembrie 2009 tocmai pentru a da posibilitatea Parlamentului si Guvernului sa ia o decizie fara presiune cu privire la viitorul institutional al justitiei si sa identifice mijloacele pentru salvarea acesteia de la prabusire financiara si blocaj functional. Solutiile se gaseau in acest raport final, care, dupa ce facea o diagnoza lucida a starii jalnice in care se gaseste sistemul judiciar, propunea masuri imediate si de esenta pentru consolidarea justitiei si pentru asezarea relatiilor dintre cele 3 puteri ale statului pe baze democratice si neconflictuale. Comisia propunea declararea justitiei drept domeniu prioritar de interes national si incheierea unui acord la nivelul principalelor autoritati publice si judiciare pentru dezvoltarea potrivit unor criterii strict europene a sistemului judiciar in urmatorii ani.

Hotararea de aprobare a raportului final al comisiei comune speciale a fost respins in acea nefasta zi de 30 martie 2009. Cel putin asa figureaza in evidentele oficiale ale Parlamentului, pentru ca in realitate acest lucru s-a intamplat prin fraudarea in vazul lumii a bunului simt si a cvorumului cerut pentru legalitate.

Din cei 470 de senatori si deputati care formeaza Plenul Parlamentului au votat pentru aceasta hotarare 46 de parlamentari, impotriva 108, existand o abtinere. In total 155 de parlamentari, adica mult sub cvorumul obligatoriu pentru functionarea sedintelor comune ale Senatului si Camerei deputatilor (inregistrarea votului aici). Frauda a fost de data asta la lumina, nefiind nevoie de cercetarea cu minutiozitate a inregistrarilor ci doar de lecturarea proceselor verbale. Revolta mea de atunci a fost cam singulara, iar reactia societatii civile mai degraba timida. S-a impus in cele din urma argumentul de tip Erevan sintetizat de un important lider de grup parlamentar “Eu va spun, referitor la vot, votul nu se confunda cu cvorumul“.

Legitimitatea institutiilor fundamentale ale statului este indisolubil legata de functionarea lor potrivit regulilor  proprii si evitarea arbitrariului. In pragul unei situatii extrem de asemanatoare cu cea care a dus la revolta sistemului judiciar de anul trecut, astfel de experiente conteaza si pot influenta evolutiile viitoare intr-un mod dramatic. La un an de la suspendarea protestelor din 2009 instantele se pregatesc sa ceara acelasi lucru, independenta financiara si ruperea mecanismelor de dominare si control ale executivului, de data asta fara sa mai aiba increderea ca autoritatea legislativa este elementul de echilibru in posibilul lor conflict  cu puterea executiva.


Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /home/jurindbd/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273