Un buget mai bun pentru justitie

By | ianuarie 13, 2010

Momentul constructiei bugetului de stat pe 2010 a fost unul asteptat pentru justitie, fiind ocazia evaluarii rezultatelor concrete ale framantarii violente a sistemului juridic de anul trecut, cand dezastrul subfinantarii a fost expus public in intreaga sa amplitudine. Clasa politica in ansamblul ei, daca mai avea un minim de responsabilitate, nu putea ramane nepasatoare la dovezile de necontestat in ce priveste colapsul deplin al sistemului judiciar, cauzat de neasigurarea resurselor materiale si umane minimale pentru functionarea sa. Retorica celor ce s-au pozitionat impotriva miscarii magistratilor incearca sa insufle si acum pe toate canalele impresia ca actiunea acestora a ramas fara nici un efect pozitiv, sau chiar mai rau. Mizele astfel puse in joc, descurajarea instantelor in a crede in eficienta actiunii lor, puteau determina sanctionarea sistemului care si-a permis sa se revolte impotriva executivului, printr-o limitare iresponsabila a resurselor oferite.

Din fericire nu s-a intamplat asa. Bugetarea justitei pentru anul 2010 este in evident progres fata de anul 2009. In orice caz, gradul de optimism pentru justitie ar trebui sa depaseasca media optimismului asigurat de acest buget pentru celelalte domenii finantate de stat.

Anul trecut, momentul condamnarii justitiei la blocaj datorita neasigurarii fondurilor macar pentru functionarea in regim de avarie a fost chiar aprobarea in Parlament a bugetului astfel cum fusese propus de Guvernul Romaniei. Cheltuielile de functionare ale instantelor si parchetelor au fost asigurate prin chiar legea bugetului de stat aproximativ la jumatatea necesarului. Rectificarile bugetare pozitive ulterioare, determinate de declansarea protestului generalizat al sistemului judiciar, nu au facut decat sa confirme acesta sub-bugetare initiala.

Pentru ca inca mai pot exista surprize legate de forma finala a bugetului, dar si intrucat fondurile propriu-zise ale instantelor judecatoresti sunt greu de evidentiat din bugetul ordonatorului principal de credite, Ministerul Justitiei, vom prezenta doar cateva date importante in legatura cu acesta.

Astfel, bugetul alocat intreg sistemului judiciar a crescut, in ansamblu, cu 25,98% fata de de 2009, de la 2,56 miliarde lei la 3,23 miliarde lei. Pe ordonatori, bugetul a crescut cu 24,33% la MJ, 33,34% la Ministerul Public si 15,55% la ICCJ. Cheltuielile de personal, in primul rand ca urmare a aplicarii legii privind salarizarea unitara unde ca urmare a protestelor s-a obtinut includerea integrala in salariul de baza a controversatelor sporuri de suprasolicitare neuropshica si toxicitate, au crescut cu 46,12% la Ministerul Justitiei si 38,29% la Ministerul Public. Cheltuielile de functionare propriu-zisa au crescut moderat la randul lor, trecand peste nivelul de finantare stabilit prin rectificarile bugetare pozitive de anul trecut.
In sfarsit, bugetele cumulate din justitie reprezinta 0,61% din PIB, fata de cca 0,44 anul trecut.

Este evident ca institutiile din justitie nu au mai reprezentant cenusareasa sistemului public in proiectia actualului buget. Ministrul justitiei, la randul sau, a reusit fara mari convulsii sa atraga fonduri suplimentare pentru sistemul pe care il conduce si este usor de presupus ca presiunea protestelor generalizate de anul trecut l-a ajutat, suplininand atat cat era nevoie lipsa sa de influenta in Guvern.

Momentul nu permite un verdict clar in ce priveste adecvarea deplina a resurselor alocate nevoilor de functionare ale justitiei. Diferentele insa fata de momentul similar al constructiei bugetului pentru 2009 sunt evidente, in primul rand in ce priveste exprimarea vointei politice a Guvernului de finantare la un nivel acceptabil.


Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /home/jurindbd/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273